Wat is een Coil?

Geplaatst op 05-04-2016
Wat is een Coil?

Aspire Triton/Atlantis Coils

Veel startende gebruikers van de elektronische sigaret of persoonlijke verdamper raken verdwaald in de verschillende termen rondom het dampen. Omdat dit heel begrijpelijk is zullen we een aantal specifieke items uitgebreid behandelen. Dit keer: De Coil.

Een coil is misschien wel het belangrijkste onderdeel van uw e-sigaret. De coil verdampt namelijk werkelijk de e-liquid en is daarmee onmisbaar in iedere atomizer (verdamper). Wanneer we spreken over een coil kunnen we verschillende dingen bedoelen, maar hebben het altijd over het hitte-element dat wordt verwarmd m.b.v. elektrische stroom.

Een coil is een van de onderdelen van een e-sigaret die regelmatig vervangen moeten worden. Afhankelijk van het materiaal, het type, manier van gebruik en soort e-liquid gaat een coil gemiddeld zo'n week tot 3 weken mee.

Coils kunnen, door hobbyisten, zelf worden gemaakt. Dit artikel is meer bedoeld voor starters en daarom zullen we geen zaken behandelen die met DIY/zelfbouw te maken hebben.

Wat betekent het woord "Coil"?

Het woord "coil" is het Engelse woord voor spoel of wikkel (spreek uit: kooi+l). De hitte-elementen in een e-sigaret werken namelijk d.m.v. een gewikkelde metaaldraad die, wanneer er stroom op wordt gezet, wordt verhit.

Het woord "coil" wordt echter te pas en te onpas gebruikt. Wanneer "coil" wordt gebruikt om alleen de gespoelde metaaldraad te omschrijven, is dat de juiste manier. We gebruiken het woord echter veel vaker om complete "atomizer-heads" te omschrijven, die behalve een coil ook voorzien zijn van een "wick" en een "body". Dit komt omdat "atomizer-heads" ook "coil-heads" worden genoemd en de afkorting naar "coil" vervolgens snel is gemaakt.

De onderdelen/materialen van een Coil (Atomizer-head)

We accepteren dus dat het woord "coil" gebruikt wordt voor de complete atomizer-head, alsmede voor de gespoelde metaaldraad in de atomizer head. Om de complete atomizer-head te begrijpen moeten we, naast de coil, van nog wat andere onderdelen afweten.

Coil (gewikkelde metaaldraad, dient als hitte-element)

Een coil is dus een spoel, gemaakt van metaaldraad. Deze spoel kan uit verschillende materialen worden gemaakt, maar standaard wordt Kanthal gebruikt. Kanthal is de merknaam voor een metaallegering die uitermate geschikt is voor hoge temperaturen en in een bijzonder grote range van weerstanden kan worden toegepast. Door het grote toepassingsgebied is Kanthal ook uitermate geschikt als coilmateriaal in de e-sigaret.

Andere materialen voor coils zijn NiChrome, Nickel (Ni200), Titanium(Ti) en RVS De laaste 3 worden toegepast in coils die geschikt zijn voor "temperature control". NiChrome is qua toepassingsgebied vergelijkbaar met dat van Kanthal, maar er bestaan vragen over de veiligheid ervan bij het gebruik in e-sigaretten. Hoewel de antwoorden op deze vragen verschillen is de algemene stelling dat er in het temperatuurgebied van een e-sigaret geen gevaar bestaat voor de gebruiker. Veel bedrijven willen hier echter geen risico mee nemen en daardoor komt NiChrome nog maar weinig voor in coils.

Wick (vloeistof absorberend lontje)

Om de e-liquid te verdampen is het nodig dat deze vanuit de tank, bij de coil terecht komt. Omdat simpelweg een hitte element in de e-liquid dompelen niet werkt, wordt deze eerst geabsorbeerd in een "wick".

Een wick kan van verschillende materialen worden gemaakt, waaronder katoen, mesh, silica, keramiek, bamboe en vele andere materialen. De meest voorkomende materialen zijn (Organisch) Kantoen en Silica (wordt ook fiber wick genoemd).

Het voordeel van katoen t.o.v. silica is dat de smaak van de damp vaak beter is. Het grote nadeel is dat katoen altijd verzadigd (nat) moet zijn met e-liquid omdat het anders verbrand. Silica kan aanzienlijk hogere temperaturen aan en is ook rederlijkerwijs te hergebruiken.

Body (behuizing van de coil, vaak uniek voor ieder type clearomizer)

Een Atomizer-head (kortweg Coil) wordt vaak specifiek voor 1 type clearomizer gemaakt/verkocht. Jammergenoeg bestaan er geen universele maten onder coils en is voor iedere clearomizer dus vaak een coil nodig die door dezelfde fabrikant is gemaakt.

Aan de ene kant is dit logisch voor het verdien-model van de fabrikant, maar het wordt er voor de gebruiker niet duidelijker van. Er zijn inmiddels veel verschillende clearomizer types verkrijgbaar en daarmee dus ook heel veel typen coils.

Verschillende typen Coils (Atomizer-heads)

Omdat iedere fabrikant dus zijn eigen coils ontwerpt/maakt is het moeilijk om coils te categoriseren. Elke fabrikant denkt het unieke ontwerp te hebben verzonnen dat hun e-sigaret perfect maakt, maar iedere coil heeft zo zijn specifieke voor- en na-delen.

Er zijn bepaalde punten waar het onderscheid gemaakt kan worden om op voorhand te bepalen of een coil geschikt is voor ons. Het makkelijkst is natuurlijk om het onderscheid te maken in de materialen van zowel de coil (spoel) als de wick (lontje) met de bovengenomede voor-, nadelen en toepassingen in het achterhoofd.

Andere specifieke eigenschappen die relevant kunnen zijn:

Vertikale of horizontale plaatsing van de coils

Bij vertikale plaatsing van de coil wordt de wick om de coil heen gewikkeld. De lucht die wordt aangetrokken gaat door de coil heen en is daardoor warmer. Afhankelijk van de dikte van de coil kan er meer lucht door vertikale coils worden getrokken en zijn ze vaak beter geschikt voor direct-lung dampers. Afhankelijk van het wick-materiaal kunnen vertikale coils, met name bij e-liquids met een hoog VG-gehalte (dikker/stroperiger), voor problemen zorgen. Wanneer het wick-materiaal en de liquid goed samen gaan heeft de vertikale coil een groot voordeel en dat is dat ze minder snel zullen lekken/pruttelen.

Bij horizontaal geplaaste coils wordt de wick door de coil heen geregen en gaat de lucht om zowel de wick als de coil heen. Dit kan zorgen voor een betere smaak van de damp, maar heeft sneller de mogelijkheid om te gaan lekken/pruttelen.

Aantal coils (spoeltjes per atomizer-head), bijvoorbeeld dual coils

Dual coils zijn 2, boven elkaar geplaatste, coils. Het voordeel van een dual coil is dat er meer "verdampend-oppervlak" is en er dus meer liquid verdampt kan worden per trekje. Een nadeel is dat dual coils meer amperage vragen van de batterij, waardoor deze sneller leeg raakt als bij een enkele coil van dezelfde weerstand.

Weerstand van de coils

Als laatst is er natuurlijk de weerstand van de coil, gemeten in Ω (ohm). De weerstand van de coil bepaald het vermogen van de e-sigaret. Ook kan er met lagere weerstanden hogere vermogens worden bereikt met dezelfde batterij. Belangrijk is echter om te weten wat het amperage limiet is van uw batterij voordat u te lage weerstanden gaat gebruiken.

De weerstand van een coil wordt bepaald door verschillende factoren, zo is de lengte/aantal wikkelingen en diameter van de spoel belangrijk, de dikte van de draad en het materiaal van de draad. Afhankelijk van het materiaal heeft de draad een bepaalde weerstand per lengte. Een Dikkere draad betekend minder weerstand per lengte. Een langere spoel, meer wikkelingen of grotere diameter zullen allemaal zorgen voor meer draadlengte en meer lengte betekend meer weerstand.

Wilt u meer weten over coils, clearomizers, atomizer-heads of andere producten? Neemt u vooral contact op met onze klanten service. Wij beantwoorden uw vragen correct en helpen u graag verder in de wereld van e-sigaretten